Saturday, July 4, 2009

Hadis-hadis Palsu Di Bulan Rejab


Hadith lemah yang diriwayatkan berkenaan bulan Rejab adalah seperti yang dinyatakan dibawah :
"Ada sebuah sungai di surga disebut Rajab; dengan air putih dari susu dan manis daripada madu. Dia yang berpuasa sehari dari pada bulan Rajab adalah seperti orang yang berpuasa keseluruhan bulan, dia yang berpuasa tujuh hari daripanya akan diberikan perlindungan terhadap tujuh pintu neraka, dia yang berpuasa selama lapan daripanya, lapan pintu surga akan dibuka baginya, dan orang yang berpuasa sepuluh hari daripanya, maka perbuatan buruk akan berubah menjadi orang baik. "

Hadith yang dhaif/dikhuatiri palsu yang diriwayatkan bagi Bu
lan Rejab adalah:
1. "Rajab adalah bulan Allah Maha Kuasa, Sha` ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan ummatku "Hadith ini adalah hadith dhaif yang dikhuatiri palsu. Ia juga disebutkan dalam Al-Jami `Al-Kabir oleh As-Syuti hadits ini yang dilaporkan oleh Abu Al-Fat-h ibn Abu al-Fawaris dalam bukunya Amali sebagai hadits mursal (satu hadits yang langsung dikaitkan kepada Nabi tanpa menyebutkan para sahabat yang meriwayatkan).

2.
"Barang siapa yang melakukan salat Maghrib di malam pertama Rajab, kemudian menawarkan dua puluh rakaat, dua-dua, membaca dalam setiap rakaat surah Al-Fatihah dan surah "Qul huwa Allahu Ahad," Allah swt. akan menjaga dia, keluarganya, kekayaannya, anak-anaknya, ia juga akan diberikan perlindungan terhadap hukuman dari azab kubur dan akan melalui jembatan di atas neraka seperti tanpa hisab atau terkena hukuman (di akhirat)"


Antara amalan - amalan yang tidak di syariahkan dalam ISLAM khusus diamalkan dalam bulan Rejab adalah:

1.
Puasa sepanjang Bulan. Ini tidak bertepatan dengan Hadith Nabi saw "
"Berpuasalah untuk beberapa hari di bulan suci dan tinggalkan puasa pada hari lainnya"
2. Melawat makam di Hari Jumaat pertama Bulan Rejab.
3. Tiada riwayat sahih/Hassan menceritakan kelebihan bulan rejab secara khusus.

Persitiwa Yang Berlaku Di Dalam Bulan Rejab
1.
Isra' mikraj
2. Peperangan Tabuk
3. Pembukaan semula Masjidi; Al-Aqsa oleh
Salah ad-Din Al-Ayubi (538 H)

No comments:

Post a Comment